Wednesday 12 July 2017

12. juli

Det er rart å flytte hjem når man har bodd for seg selv i mange år. Huset man har vokst opp i er ikke lenger helt dens, krikene og krokene høres annerledes ut, det er andre regler. Jeg får skylde på det siden jeg ikke har blogget noe. Jeg skylder også på et monster av en datamaskin som begynner å bli treig, som man ikke bare kan ta med seg i senga for å skrive noen par kjappe setninger. Det er liksom et helt prosjekt å få den med noe som helst sted. Den er nesten for tung til å løfte med ei arm. Det er en hel greie. Når jeg får lønn skal jeg kjøpe meg tastatur til iPaden min. Et som også fungerer som stativ. Det er mye jeg skal gjøre når jeg får lønn. Dra til frisøren. Kjøpe festivalbilletter. Men det er visst ikke bare bare å få lønn heller. Det er sammensurium av papirarbeid og jeg har ikke brukt ordet sammensurium siden vi skrev russeprofiler for over sju år siden. Jeg på G-Sport og finner endelig ut av hvorfor ankelen min har vært så vond det siste året. Du er nesten plattfot, kunne skodama likesågodt sagt. Flate sko er det absolutt verste for føttene dine. På posten ligger et par Campus-sko fra Adidas og venter på meg. Så vi kjøper både joggesko og såle. Jeg skal prøve å være flink å bruke de, sier jeg. Jeg føyer meg inn i rekkene av nordmenn som går i joggesko og regnjakke til vanlig. Jeg ser på Sommeråpent. De er på Bjorli og på togstasjonen venter et hav av mennesker i blå, røde og grønne regnjakker. Eller er det alværsjakker? Jeg vet ikke, men alle bruker en, og det er nesten sånn at det blir for meget. Det er bare 70 mennesker som bor på Bjorli men det er sikkert dobbelt så mange som har møtt opp på togstasjonen. De har tatt med seg snø for det er det som er penger på Bjorli. Vi drar på hytta og hver gang jeg sovner om kveldene havner jeg nesten i koma, sover så tungt og lenge uten å våkne. Våkner etter over ti timer med søvn og jeg føler nesten som jeg har blitt født på ny. Sover du godt på hytta, spør jeg Luke. Jeg har ikke tenkt over det, sier han. En kveld sier jeg at jeg kunne drept for en kopp te og ei kjeks. Du som nettopp har dratt fra kjeksens hjemland og plutselig nå vil du ha kjekse, sier Luke. Han skjønner det ikke. Jeg skjønner det ikke jeg heller. Jeg har lyst på dinosaurkjekse og de med bær og sjokolade i. Jeg spiser ballerinakjeks på jobb og generelt mat med altfor mye fløte i. Risengrynsgrøt og kjøttboller og hvit fisk i alle kombinasjoner. Og ihjelkokte gulrøtter. Jeg skaffer meg skrittteller og en dag vi er på hytta går jeg og Luke nesten atten tusen skritt. Det er nesten tolv kilometer. Når vi kommer hjem har jeg gnagsår på venstefoten.

No comments: